آیا در اول سفر سئوی خود هستید؟ شاید شنیده باشید که سئو می تواند به افزایش ترافیک وب سایت شما کمک کند و رتبه های بالاتری را برای شما به ارمغان بیاورد، اما واقعاً مطمئن نیستید که چگونه کار می کند یا روی چه زمینه هایی تمرکز کنید؟ خوب، شما به جای درست آمده اید. برای دانستن آنچه که هر بازاریاب دیجیتال باید در مورد سئو بداند، ادامه مطلب را بخوانید.
تعریف بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
بیایید با پرسیدن یک سوال واضح شروع کنیم: سئو دقیقا چیست؟ خوب، سئو مخفف «بهینه سازی موتور جستجو» است، که فرآیند دریافت ترافیک از نتایج جستجوی رایگان، ارگانیک، محتوا در موتورهای جستجو است. هدف آن بهبود موقعیت وب سایت شما در صفحات نتایج جستجو است. به یاد داشته باشید، هر چه وب سایت بالاتر لیست شود، افراد بیشتری آن را خواهند دید.
- سئوی خوب شامل فعالیت های مختلفی است، مانند:
- شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با پتانسیل ترافیک جستجوی خوب
- ایجاد محتوای مفید و باکیفیت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو و کاربران
- از جمله لینک های مرتبط از سایت های با کیفیت بالا
- اندازه گیری نتایج
این روزها سئو به عنوان یک فعالیت بازاریابی ضروری در نظر گرفته می شود.
تفاوت بین جستجوی پولی و ارگانیک
از همان ابتدا، مهم است که تفاوت بین جستجوی ارگانیک با SEO و جستجوی پولی را درک کنید. پنج تفاوت اصلی وجود دارد:
موقعیت
اولین تفاوت این است که نتایج جستجوی پولی در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند و نتایج ارگانیک در زیر آنها ظاهر می شوند.
زمان
تفاوت کلیدی دیگر بین جستجوی پولی و ارگانیک زمان است. با جستجوی پولی، به نتایج فوری نزدیک میشوید، گاهی اوقات در چند دقیقه. در حالی که، با جستجوی ارگانیک، نتایج زمان بیشتری می برد – اغلب هفته ها، ماه ها و حتی سال ها. بنابراین باید بازی میان مدت و بلند مدت را با جستجوی ارگانیک انجام دهید.
پرداخت
وقتی صحبت از پرداخت به میان میآید، همانطور که از نام آن پیداست، ترافیک جستجوی پولی پرداخت میشود. شما به ازای هر کلیک (PPC) بر اساس هزینه به ازای کلیک (CPC) پرداخت می کنید. منظور این است که هر بار که کاربر روی تبلیغ شما کلیک می کند، هزینه ای را پرداخت می کنید. بنابراین به جای تکیه بر ترافیک ارگانیک به وب سایت خود، با پرداخت پول به گوگل برای نمایش آگهی شما زمانی که بازدیدکننده شما کلمه کلیدی شما را جستجو می کند، ترافیک صفحه خود را خریداری می کنید. برای جستجوی ارگانیک، ترافیک رایگان است، اگرچه نیاز به سرمایه گذاری منابع و زمان دارد.
بازگشت سرمایه
از نظر بازگشت سرمایه یا بازگشت سرمایه، در واقع اندازه گیری آن با جستجوی پولی بسیار آسان تر است. این تا حدی به این دلیل است که گوگل دادههای کلمه کلیدی بیشتری را ارائه میکند که میتوانید در Google Analytics جمعآوری کنید. با این حال، با جستجوی پولی، ROI می تواند در طول زمان راکد یا کاهش یابد. با جستجوی ارگانیک، اندازه گیری ROI کمی سخت تر است، اما اغلب با گذشت زمان بهبود می یابد. در درازمدت، جستجوی ارگانیک میتواند بازده سرمایهگذاری بسیار خوبی را ارائه دهد.
سهم ترافیک
وقتی صحبت از سهم ترافیک به میان میآید، تقریباً 20 تا 30 درصد جستجوگران روی نتایج پولی کلیک میکنند و 70 تا 80 درصد جستجوگران روی نتایج سئو کلیک میکنند. بنابراین سهم عمده کلیک ها در واقع بر روی نتایج ارگانیک است.
شباهت های جستجوی پولی و ارگانیک
همه چیز در مورد تفاوت ها نیست – همچنین شباهت هایی بین جستجوی پولی و ارگانیک وجود دارد:
- تحقیق کلمات کلیدی: شما از یک موتور جستجو برای جستجوی پولی و ارگانیک استفاده می کنید و هر دو نیاز دارند که کاربر یک کلمه کلیدی را وارد کند. بنابراین باید برای جستجوی ارگانیک و جستجوی پولی تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.
- صفحات فرود: هر دو نوع جستجو نیاز به ایجاد صفحات فرود دارند. برای سئو، صفحه فرود باید به وب سایت شما متصل باشد.صفحه فرود برای جستجوی پولی، میتواند دقیقاً همان صفحه فرودی باشد که برای ارگانیک استفاده میکنید، یا میتواند یک صفحه مستقل کاملاً مجزا باشد که خارج از وبسایت شما باشد.
- ترافیک: ایجاد ترافیک هدف اصلی جستجوی پولی و ارگانیک است. مهمتر از همه، ترافیک جستجوی پولی و ارگانیک شامل قصد کاربر است. به این معنا که شخصی از گوگل سوالی می پرسد یا اطلاعاتی را جستجو می کند – ذهنیت فعالی دارد و در نتیجه به محض یافتن این اطلاعات احتمال بیشتری دارد که اقدامی انجام دهد.
3 روش کلی سئو
بهعنوان یک بازاریاب دیجیتال، دانستن اینکه چگونه میتوانید برند، وبسایت یا شرکت خود را توسط جستجوگران پیدا کنید، یک مهارت اصلی است و درک اینکه چگونه سئو در حال تکامل است، شما را در صدر بازی نگه میدارد. در حالی که سئو اغلب به روش های کوچک تغییر می کند، اصول کلیدی آن تغییر نمی کند. ما میتوانیم سئو را به سه مؤلفه یا ستون اصلی تقسیم کنیم که باید با آنها آشنا باشید – و به طور منظم عمل کنید:
- بهینه سازی فنی : بهینه سازی فنی فرآیند تکمیل فعالیت هایی در سایت شما است که برای بهبود سئو طراحی شده اند اما به محتوا مرتبط نیستند. اغلب در پشت صحنه اتفاق می افتد.
- بهینهسازی روی صفحه: بهینهسازی روی صفحه فرآیندی است که از مرتبط بودن محتوای سایت شما اطمینان حاصل میکند و تجربهای عالی برای کاربر فراهم میکند. این شامل هدف قرار دادن کلمات کلیدی مناسب در محتوای شما است و می تواند از طریق یک سیستم مدیریت محتوا انجام شود. نمونه های رایج سیستم های مدیریت محتوا عبارتند از WordPress، Wix، Drupal، Joomla، Magento، Shopify و Expression Engine.
- بهینه سازی خارج از صفحه: بهینه سازی خارج از صفحه فرآیند افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو از طریق فعالیت های خارج از سایت است. این تا حد زیادی توسط بک لینک ها هدایت می شود که به ایجاد شهرت سایت کمک می کند.
موتورهای جستجو واقعا چگونه کار می کنند؟
موتورهای جستجو توسط افراد زمانی استفاده می شود که آنها یک پرس و جو دارند و در حال جستجو در اینترنت برای پاسخ هستند. الگوریتمهای موتورهای جستجو ، برنامههای رایانهای هستند که به دنبال سرنخهایی میگردند تا به جستجوگران نتایج دقیقی را بدهند که به دنبال آن هستند. موتورهای جستجو برای یافتن صفحات وب و تصمیم گیری در مورد رتبه بندی برای هر کلمه کلیدی به الگوریتم ها متکی هستند. سه مرحله برای نحوه کار موتورهای جستجو وجود دارد: خزیدن ، که مرحله کشف است. نمایه سازی که مرحله بایگانی است. و رتبه بندی که مرحله بازیابی است.
مرحله 1: خزیدن (ایندکس)
اولین قدم خزیدن است. موتورهای جستجو خزنده های وب را برای یافتن صفحات جدید و ثبت اطلاعات در مورد آنها ارسال می کنند. ما گاهی اوقات این خزنده های وب را “عنکبوت” یا “ربات” می نامیم. هدف آنها کشف صفحات وب جدید موجود و همچنین بررسی دوره ای محتوای صفحاتی است که قبلاً بازدید کرده اند تا ببینند آیا آنها تغییر کرده اند یا به روز شده اند.
موتورهای جستجو با دنبال کردن پیوندهایی که قبلاً کشف کرده اند، صفحات وب را می خزند. بنابراین اگر یک پست وبلاگ دارید و از صفحه اصلی شما پیوند داده شده است، وقتی یک موتور جستجو صفحه اصلی شما را می خزد، سپس به دنبال پیوند دیگری برای دنبال کردن می گردد و ممکن است پیوند پست وبلاگ جدید شما را دنبال کند.
مرحله 2: نمایه سازی
مرحله دوم نمایه سازی است. نمایه سازی زمانی است که یک موتور جستجو تصمیم می گیرد که آیا از محتوایی که خزیده است استفاده کند یا خیر. اگر یک صفحه وب خزیده شده توسط یک موتور جستجو شایسته تشخیص داده شود، به فهرست آن اضافه می شود. این شاخص در مرحله رتبه بندی نهایی استفاده می شود. هنگامی که یک صفحه وب یا قسمتی از محتوا نمایه می شود، بایگانی می شود و در یک پایگاه داده ذخیره می شود که بعداً می توان آن را بازیابی کرد. اکثر صفحات وب که محتوای منحصر به فرد و ارزشمند ارائه می دهند در فهرست قرار می گیرند. یک صفحه وب ممکن است در فهرست قرار نگیرد اگر:
- محتوای آن تکراری در نظر گرفته می شود
- محتوای آن کم ارزش یا هرزنامه در نظر گرفته می شود
- نمی شد آن را خزید
- صفحه یا دامنه فاقد پیوندهای ورودی بود
مرحله 3: رتبه بندی
مرحله سوم واقعاً مهمترین مرحله است و آن رتبه بندی است. رتبه بندی فقط پس از تکمیل مراحل خزیدن و نمایه سازی انجام می شود. بنابراین هنگامی که یک موتور جستجو سایت شما را خزیده و ایندکس می کند، سایت شما می تواند رتبه بندی شود.
بیش از 200 سیگنال رتبهبندی وجود دارد که موتورهای جستجو برای مرتبسازی و رتبهبندی محتوا از آنها استفاده میکنند، و همه آنها تحت سه ستون سئو قرار میگیرند: بهینهسازی فنی، بهینهسازی درون صفحه و بهینهسازی خارج از صفحه. چند نمونه از سیگنال هایی که موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می کنند عبارتند از:
- حضور کلمه کلیدی در تگ عنوان – اینکه آیا کلمه کلیدی یا مترادف آن در صفحه و در تگ عنوان ذکر شده است.
- سرعت بارگذاری صفحه وب – آیا صفحه وب به سرعت بارگیری می شود و سازگار با موبایل است
- شهرت وب سایت – اینکه آیا صفحه وب و وب سایت برای موضوع مورد جستجو معتبر در نظر گرفته می شود
نتایج ترتیب و رتبه بندی
الگوریتم اصلی جستجوی گوگل مرغ مگس خوار گوگل نام دارد و مسئول تصمیم گیری در مورد نحوه سفارش و رتبه بندی نتایج موتور جستجو است.
گوگل همچنین یک الگوریتم فرعی موتور جستجوی یادگیری ماشینی به نام RankBrain دارد :
- اگر RankBrain کلمه یا عبارتی را ببیند که با آن آشنا نیست، از هوش مصنوعی برای درک بهتر آن با اتصال آن به جستجوهای جستجوی مشابه استفاده می کند.
- این امکان را به گوگل می دهد تا با تبدیل کلمات کلیدی به موضوعات و مفاهیم شناخته شده، این پرس و جوها را درک کند، به این معنی که می تواند نتایج بهتری را در موتور جستجو ارائه دهد – حتی زمانی که پرس و جوها غیرعادی هستند.
- RankBrain به جای تلاش برای بهینهسازی بهترین نتیجه کلیدواژه، به وبسایتهایی که رضایت کاربر را فراهم میکنند و نتیجه مورد انتظار کاربر را برمیگردانند، پاداش میدهد.
بیشترین بهره را از RankBrain ببرید
یک استراتژی خوب سئو این است که وب سایت خود را برای بهبود تجربه و رضایت کاربر بهینه سازی کنید و سعی کنید بیشترین بهره را از فاکتور رتبه بندی RankBrain ببرید.
سه راه موثر برای انجام این کار عبارتند از:
- برای کلمات کلیدی متوسط (اصطلاحات کلیدی متشکل از دو تا سه کلمه) بهینه سازی کنید.
- عناوین و توضیحات صفحه را برای کلیک ها بهینه کنید تا زمانی که شخصی جستجو می کند، احتمال کلیک روی لیست شما بیشتر باشد. نرخ کلیک درصد افرادی است که شما را در گوگل می بینند و سپس به وب سایت شما مراجعه می کنند.
- محتوا را برای افزایش زمان ماندن (مدت زمانی که افراد در صفحه میمانند) و کاهش نرخ پرش (درصد بازدیدکنندگانی که تنها پس از مشاهده یک صفحه آن را ترک میکنند) بهینه کنید.
به یاد داشته باشید، سه فاکتور برتر رتبه بندی گوگل عبارتند از:
- پیوندها
- محتوا
- RankBrain
تعیین اهداف سئو
تعیین اهداف سئو بخش مهمی از هر استراتژی سئو است. مهم است که اهداف سئو را تعیین کنید – و آنها را با اهداف کلی کسب و کار خود هماهنگ کنید – زیرا:
- آنها خرید سهام از سوی سهامداران کلیدی را تشویق می کنند.
- آنها به شما کمک می کنند تا استراتژی سئوی خود را تدوین کنید.
- آنها از برآورده شدن اهداف اطمینان می دهند.
چه چیزی را باید اندازه بگیرید؟
در حالی که تعیین اهداف می تواند کاری دشوار به نظر برسد، اندازه گیری آنها واقعا می تواند به شما در پیشرفت در سئو در دراز مدت کمک کند. بنابراین چه نوع چیزهایی را باید اندازه بگیرید؟
اندازه گیری را در نظر بگیرید:
- کلید واژه ها
- ترافیک
- سهم بازار
- آگاهی از برند
- تولید لید
- شهرت
- تجارت الکترونیک
نمونه هایی از اهداف سئو
در اینجا سه نمونه از اهداف سئو وجود دارد که می تواند به عنوان راهنمای تعیین اهداف مرتبط برای کسب و کار یا وب سایت شما مورد استفاده قرار گیرد:
“50% از 20 کلمه کلیدی برتر ما را در عرض 9 ماه به صفحه اول گوگل منتقل کنید.” این هدف بر رتبه بندی کلمات کلیدی تمرکز دارد.
“ترافیک ارگانیک سال به سال خود را 20 درصد در سه ماهه سوم و 25 درصد در سه ماهه چهارم بهبود دهید.” این هدف بر افزایش ترافیک وب سایت ارگانیک متمرکز است.
“در سال مالی آینده سهم بازار سئوی خود را از 3٪ به 5٪ افزایش دهید.” این هدف بر افزایش سهم بازار متمرکز است.
تعیین اهداف برای انواع مختلف کسب و کار
تمرکز اهداف شما بسته به معاملاتی یا اطلاعاتی بودن کسب و کار شما متفاوت خواهد بود.
اگر تجارت شما تراکنشی است و یک عنصر تجارت الکترونیک دارید، باید اهداف خود را حول ردیابی فروش و تبدیل سرنخ تعیین کنید. با این حال، اگر یک سایت تجاری غیر تجارت الکترونیک هستید، باید بر روی نسل های پیشرو تمرکز کنید.
اگر کسب و کار شما اطلاعاتی است، احتمالاً اهدافی را با تمرکز بر آگاهی از برند یا ترافیک وب سایت تعیین می کنید.
در نهایت، به یاد داشته باشید، حتی زمانی که استراتژی سئو خود را به طور کامل اجرا کرده اید، سئو هرگز تمام نمی شود. با سئو، ممکن است لازم باشد تاکتیک ها را در میانه راه تغییر دهید، یک بازی طولانی انجام دهید و منتظر بمانید تا نتایج نهایی را ببینید. اما با وجود یک پایه محکم سئو – و کمی صبر – مزایای استراتژی سئوی شما باید آشکار شود و منجر به تجربه کاربری بهتر برای مشتریان و تبدیل بیشتر برای کسب و کار شما شود.
بدون دیدگاه